logo

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

ایجاد ظرفیت‌های جدید برای نقش‌آفرینی نخبگان در رویداد گفتاورد ملی نخبگان

اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳

جواد قناعت در مراسم افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان گفت: باید علاوه بر تقویت ارتباطات، از ظرفیت‌های بومی استفاده کنیم تا نخبگان دلسرد نشوند و با تفاهم و همدلی مدیران، زمینه برای حضور و مشارکت مردم فراهم شود. وی با اشاره به جایگاه جامعه نخبگانی عنوان کرد: در جمع نخبگان کمیت […]

جواد قناعت در مراسم افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان گفت: باید علاوه بر تقویت ارتباطات، از ظرفیت‌های بومی استفاده کنیم تا نخبگان دلسرد نشوند و با تفاهم و همدلی مدیران، زمینه برای حضور و مشارکت مردم فراهم شود.

وی با اشاره به جایگاه جامعه نخبگانی عنوان کرد: در جمع نخبگان کمیت معنا ندارد بلکه باید از وجود همان تعداد معدود بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ایجاد ظرفیت‌های جدید برای نقش‌آفرینی نخبگان در راستای حل مسائل ملی و استانی مهمترین رویکرد این رویداد است.

وی با بیان اینکه تاکنون بهره‌برداری لازم از نخبگان در سطوح مدیریتی نشده است ادامه داد: مهمترین مشکلات کشور که از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است این بوده که نتوانستیم بهره‌وری خوبی از نخبگان داشته باشیم.

قناعت گفت: دستگاه‌های اجرایی شناخت خوبی از نخبگان و محیط‌های علمی ندارند لذا این نوع نگاه اشتباه است و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اثرگذاری نخبگان برای تمدن سازی ادامه داد: از همین رو به ظرفیت نخبگان باید توجه ویژه و خاص شود و اولین گفتاورد ملی نخبگان در خراسان جنوبی اثرات خوبی به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تعریف جدید از نخبگان و ایده‌های آنها و استفاده حداکثری نخبگان با مشارکت عمومی دیگر رویکرد این رویداد مهم است.

وی با اشاره به لزوم ارتباط نخبگان و مردم گفت: این امر ارتباط مردم و دستگاه‌های اجرایی را نیز تسهیل می‌کند و در ارتباط گیری بین نخبگان و محیط‌های اداری باید محدودیت‌ها را رفع کرد.

قناعت تاکید کرد: از آنجایی که ارتباط موثر بین نخبگان و مردم راحت‌تر بوده این رویداد در پنج حوزه مالی و پولی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت، حکمرانی و سیاست‌گذاری هدفگذاری شده و منطبق با نیازهای روز کشور است لذا نخبگان باید به دنبال راه حل باشند و دولتمردان را در این زمینه یاری دهند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی عنوان کرد: ۶ پیشران اقتصادی در استان تعریف شده که معدن در اولویت قرار دارد چون ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ کشور، ۸۵ درصد ذخایر بنتونیت ایران در خراسان جنوبی بوده و ذخایر غنی طلا، مس، گرانیت و گوهرسنگ در این استان واقع شده است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: رتبه معادن خراسان جنوبی در شاخص معادن فعال و اشتغال، چهارم و از نظر ذخایر قطعی، هفتم کشوری است.

وی با بیان اینکه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از سودآوری بالایی برخوردار است گفت: گردش مالی گوهرسنگ در جهان ۲۵ میلیارد دلار در سال است اما اگر فرآوری شود ۹۱۸ میلیارد دلار خواهد بود در صورتی که سهم جمهوری اسلامی ایران در گردش مالی گوهرسنگ پنج صدم درصد است.

قناعت بیان کرد: سودآوری نیازمند کار جهادی است و باید از نگاه خودباختگی فاصله بگیریم تا ظرفیت‌های استان بیشترین بهره‌وری داشته باشد.

وی گفت: البته نسبت به گذشته از حالت سکون خارج شده‌ایم اما در مقایسه با دنیا عقب هستیم پس باید کار و کوشش کرد و در این زمینه نخبگان به دنبال افزایش بهره‌وری معادن و فرآوری آن باشند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه آب مهمترین مساله در کشور است لذا آبخیزداری در حکمرانی آب باید مورد توجه قرار گیرد، به اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و گفت: نیمه دوم امسال انتقال آب وارد مرحله لوله گذاری و تا پایان سال آینده طرح به طور کامل اجرا می‌شود سپس مسیرهای فرعی لوله گذاری خواهد شد.

وی یادآور شد: در آینده با پیش‌ بینی آب شیرین‌کن می‌توان از آب دریا برای شرب هم استفاده کرد زیرا ۶۰ میلیون متر مکعب در اولین لوله‌گذاری وارد استان خواهد شد که مهمترین اقدام برای مقابله با خشکسالی است.

قناعت بیان کرد: استان در حوزه محصولات کشاورزی ظرفیت‌های خوبی دارد که باید با فرآوری، سودآوری این بخش را ارتقا داد و در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای فرآوری زرشک انجام شده است و روند رو به جلو است اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی یادآور شد: در تولید گیاهان دارویی رتبه چهارم کشوری داریم و این ظرفیت‌ها برای توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هیات‌های اندیشه ورز باید جلسات خروجی محور را مد نظر قرار دهند و فارغ از تئوری محوری به صورت کاربردی اقداماتی را انجام دهند گفت: دستگاه‌های اجرایی هم در جلسات هیات‌‍‌های اندیشه ورز حضور فعال داشته باشند تا خروجی آن حل مسائل استان باشد.

وی تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان باید اختیارات بیشتری به استان‌ها بدهد زیرا ارائه مجوز و منابع در خروجی کارها تاثیر زیادی دارد پس انتظار می‌رود با اختیارات استانی در حوزه‌ تسهیلات و منابع مالی زمینه رشد و شکوفایی فراهم شود..

اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان با هدف ایجاد فرصتی برای تعامل مدیران، نخبگان و مردم استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان آغاز به کار کرد تا زمینه ارائه چرخش‌های تحول آفرین در حوزه‌های مالی و پولی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت، حکمرانی و سیاست‌گذاری را فراهم کند.

همچنین در این مراسم از سه دبیر هیات‌های اندیشه‌وز نخبگان خراسان جنوبی و مدیرعامل شرکت کویر تایر بیرجند به عنوان حامی طرح‌های احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان تجلیل شد.

خراسان جنوبی از استان‌های مرزی شرق کشور و سومین استان پهناور ایران با ۶ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، یزد و اصفهان هم مرز است.

آخرین مطالب